GUIDE
Gäller från 1 januari 2024
Regler för Drönarflygning i Sverige
För att du ska kunna flyga din drönare säkert och lagligt i Sverige, är det viktigt att känna till och följa de regler som gäller. Här får du en överblick över vad som gäller enligt EU och svenska regler.
Generella regler
Luftfart
Områden
Du måste alltid komma ihåg
Sverige tillhör EU, och EU har utformat vissa övergripande regler för drönarområdet. Det finns tre kategorier: den öppna kategorin, den specifika kategorin och den certifierade kategorin. De flesta fjärrpiloter kommer endast att behöva flyga i den öppna kategorin - och det är endast den öppna kategorin som vi fokuserar på här.
EU-reglerna består av många "lådor". Var och en av dessa lådor har sina egna regler när det gäller avstånd till människor och kompetenskrav. Därför handlar det först om att hitta den rätta lådan som passar din drönare och den typ av operationer som du vill utföra.
C-klasser
EU-reglerna är baserade på C-klasser. Det innebär att alla drönare måste ha en C-märkning från tillverkaren, vilket ger vissa extra befogenheter i förhållande till lagstiftningen. Om din drönare är köpt före 2024 eller saknar C-märkning, är din drönare en 'legacy' drönare.
När du har identifierat din drönas C-klass får du tilldelat vissa regler för din drönare. Det finns tre olika regeluppsättningar i den öppna kategorin, nämligen; A1, A2 och A3. Är din drönare klass C0 eller C1, ska du flyga enligt A1, är din drönare C2, ska du flyga enligt A2, eller är din drönare C3 ska du flyga enligt A3.
Här ser du en översikt över de olika C-klasserna och tillhörande A-klasser.
C-KLASS | KATEGORI | UTBILDNINGSKRAV |
C0 eller legacy-drönare under 250g | A1 | Inga krav |
C1 | A1 | A1/A3-certifikat |
C2 | A2 | A1/A3- + A2-certifikat (Kompetenscertifikat) |
C2, C3eller Legacy-drönare över 250g | A3 | A1/A3-certifikat |
Avstånd till människor
För att fastställa avståndet till människor måste du veta vilken C-klass din drönare har. Om den inte har någon märkning är det en legacy-drönare, och du kan antingen flyga i A1 (drönare under 250 gram) eller i A3 (drönare över 250 gram).
Det viktiga med A-kategorin är hur du ska förhålla dig till obehöriga personer, det vill säga personer som inte har gett sitt samtycke till att bli överflugen. Om din drönare har en C-märkning C0 eller C1 får du flyga över obehöriga (dock inte folksamlingar).
Du får dock inte hänsynslöst flyga över människor – och det ska göras på ett sätt som minimerar överflygningar av människor. Om din drönare tillhör C-klass C2 ska du hålla ett säkerhetsavstånd till obehöriga personer på 30 meter om du flyger i normal flygtillstånd, och endast 5 meter om du flyger i hastighetsbegränsat tillstånd (såsom DJIs ‘Tripod Mode’). Om din drönare är i C-klass C3 ska du flyga enligt A3-regler, vilket innebär att du endast får flyga på platser där det inte finns människor och med ett minimum avstånd på 150 meter till tätbebyggt område.
Här är en översikt över de olika A-kategorierna och deras krav på avstånd till obehöriga personer:
C-KLASS | KATEGORI | AVSTÅND TILL MÄNNISKOR |
C0, C1 eller legacy-drönare under 250g | A1 | Du får flyga över obehöriga personer utan att inhämta samtycke. Det bör dock undvikas. |
C2 | A2 | Ska upprätta säkerhetszon på 5–30 meter till obehöriga personer (beroende på flyghastighet). |
C3 eller legacy-drönare över 250g | A3 | Ska hålla 150 meters avstånd till byggnader och tätbebyggt område. |
Maximal flyghöjd
När du flyger i den öppna kategorin – oavsett klass – ska du hålla en maximal flyghöjd på 120 meter. Denna regel finns för att säkerställa att din drönare inte kolliderar med exempelvis helikoptrar, sportflygplan eller passagerarflygplan i luftrummet.
Det är därför viktigt att du hela tiden håller koll på din flyghöjd i applikationen du använder med din drönare under varje flygning. Observera att flyghöjden ska beräknas från den punkt som är närmast jordytan – och inte från toppen av tak på byggnader eller liknande objekt. Detta är också relevant om du flyger över en brant sluttning, där sidan av sluttningen kommer att vara den närmaste punkten på marken – och inte 90 grader lodrätt ner från drönaren.
Det kan dock uppstå situationer där du behöver flyga nära och inspektera exempelvis vindkraftverk eller skorstenar som är högre än 120 meter. Dessa objekt kallas luftfartshinder. Här får du följa objektet och flyga upp till 15 meter över det, även om det är högre än 120 meter, så länge du flyger inom en 50 meters radie av objektet. Kom ihåg att du måste ha tillstånd från ägaren av luftfartshindret och alltid flyga så att du kan se drönaren.
Visuell synlighet
Du ska hela tiden flyga inom visuell synlighet (VLOS). Du får aldrig flyga drönaren där du inte kan se den. Det är ett krav att du hela tiden har visuell kontakt med drönaren och kan se de omgivningar du flyger i. Drönaren ska alltså under hela flygningen vara inom din synvidd.
När du flyger utanför synvidd, ökar risken för krascher och andra oönskade incidenter betydligt. Synvidd kan dock variera från person till person, beroende på hur bra man ser.
FPV-flygning (flygning där piloten har FPV-glasögon på) är tillåten – men du måste se till att ha en person bredvid dig (Spotter), som kan övervaka luftrummet och ge dig besked vid fara.
Du får också sätta drönaren i "Follow Me" eller låta den följa dig utan att du tittar på drönaren, så länge det maximala avståndet till dig är 50 meter.
Privatlivet
Hus med häck, staket eller mur
Du får inte flyga över hus och tillhörande områden som är avgränsade av staket, häck, mur eller liknande om du är på en höjd under 100 meter.
Om du ska flyga över hus som är omgärdade av häck, staket och mur på en höjd under 100 meter, måste du inhämta ägarens eller boendes tillstånd.
Du får flyga över hus med häck, staket och mur utan att fråga om tillstånd på minst 100 meters höjd och med en horisontell hastighet på minst 5 m/s. Du får inte cirkulera runt hus, men du får flyga över dem från A till B.
Kom ihåg att denna regel endast gäller om du ska flyga över hus med häck, staket eller mur. Du får till exempel gärna flyga över områden som är omgärdade av häck, staket och mur om det inte stör ägaren på låg höjd.
Bostadshus
Flygning med drönare närmare än 2,5 meter från bostadshus som inte är avgränsade av staket, häck, mur eller liknande får inte ske utan byggnadens ägare, administratör eller dennes samtycke.
Vid flygning närmare än 2,5 meter från bostadshus ska boende informeras innan flygningen. Detta sker vanligtvis genom ett e-postmeddelande till boende en dag i förväg eller en lapp i trappuppgången.
Vill du läsa mer om flygning på privat mark? Läs vår artikel via länken här:
Natflygning
Om du ska flyga på natten måste din drönare ha diodljus så den inte kan förväxlas med bemannad lufttrafik. Se till att din drönare har en grön ljus på undersidan.
Vill du läsa mer om flygning på natten och hur du bör agera? Vi har skapat en blogginlägg som ger dig massor av bra råd. Läs mer här:
Spridningstillstånd
Bilder från luften
Om du har tagit bilder eller filmat från luftfarkoster som drönare, flygplan, helikopter eller luftballong och planerar att dela, publicera eller sälja dina bilder behöver du söka om spridningstillstånd. Tillståndskravet gäller för fotografier och liknande inspelningar, inklusive flygfoton, videor, laserdata, höjddata med mera.
Vissa undantag gäller dock. Du behöver till exempel inte ansöka om tillstånd för spridning om din bild eller film endast visar en privat bostadsbyggnad eller en offentlig plats. Detta är några undantag från kravet på spridningstillstånd. Om dina bilder visar en mer utzoomad vy omfattas de inte av undantaget, eftersom de då inkluderar en större yta. Det kan finnas känslig information för Sveriges totalförsvar i bilden om den sprids.
För mer information om spridningstillstånd och undantag, besök Lantmäteriets webbplats.
Bilder som avbildar havsbotten
Innan du sprider undersökningar, fotografier och annat material som avbildar förhållanden på eller under havsbotten inom Sveriges territorium behöver du ansöka om spridningstillstånd från Sjöfartsverket. Syftet är att skydda information som är viktig för totalförsvaret.
Du kan själv påverka hur dina bilder över havet blir, till exempel genom att ta bilder i en mindre vertikal vinkel. Detta minskar risken att detaljer från havsbotten syns. Du kan även redigera bilderna så att havsbotten inte framträder, vilket gör att tillstånd inte behövs.
Om du tar en bild eller en filmsekvens utan geografiska referenser (ingen markyta eller geotaggar i metadata) behövs inget tillstånd, eftersom bilden måste vara platsbestämd för att tillståndskravet ska gälla.
För mer information, besök Sjöfartsverkets webbplats.
Tillstånd och certifikat
För att flyga inom den öppna kategorin måste du kunna dokumentera för Transportstyrelsen att du har nödvändig kunskap för att hantera en drönaroperation utan att bryta mot reglerna och utan att utgöra en fara för andra människor, djurliv och egendom.
Detta gör du genom att ta ett A1/A3-certifikat, som gäller i Danmark men även i övriga EU-länder. Kraven för A1 och A3 är desamma, där du måste klara en teoriprov med 40 frågor online. För A2 finns det dock högre krav, där du även måste genomföra ytterligare en test med 30 frågor. Ett A2-certifikat kallas också för ett kompetenscertifikat enligt de danska nationella bestämmelserna och ger fler möjligheter som att flyga närmare flygplatser. Du måste förnya ditt certifikat var femte år genom en teoriprov.
Provet för A2 måste tas hos en godkänd provleverantör.
Här är en översikt över de olika certifikaten för den öppna kategorin och de krav som ställs:
OPERATIONS-KATEGORI | CERTIFIKAT | PROV |
A1 | A1/A3-certifikat | Grundprov: 40 teorifrågor |
A2 | A2-certifikat (kompetenscertifikat) | Grundprov: 40 frågor Praktisk flygupplevelse Ytterligare A2-prov: 30 frågor |
A3 | A1/A3-certifikat | Grundprov: 40 teorifrågor |
Försäkring
I Sverige krävs ingen ansvarsförsäkring för drönare som väger under 20 kg och används för rekreation.
Var medveten om att andra regler kan gälla när du reser till andra länder med din drönare. Till exempel, om du reser till Danmark måste drönare som väger över 249 g vara täckta av en ansvarsförsäkring. Det är därför viktigt att alltid kontrollera lokala lagar och regler innan du använder din drönare utomlands.
Ålderskrav
Du måste vara minst 15 år gammal för att flyga drönare inom den öppna kategorin. Om du har en drönare som väger mindre än 250 gram kan du flyga den om du är minst 12 år gammal.
Registrering
Om du vill flyga med en drönare (som inte är en leksak) måste du registrera dig som drönaroperatör. Operatörsnumret måste vara tydligt synligt på drönaren. Om du äger flera drönare måste samma nummer finnas på alla dina drönare.
Registreringen av operatörer sker på Transportstyrelsens webbplats.
Om din drönare är en leksak behöver du inte registrera dig som fjärrpilot. Din drönare måste dock vara märkt som leksak för att vara undantagen.
Vill du läsa mer om hur du registrerar dig som drönaroperatör? Klicka på länken och läs mer i vår artikel:
Avstånd till befolkat område
I de nya reglerna görs ingen åtskillnad mellan stads- eller landsområden. Fokus ligger istället på områdets befolkningstäthet. Inom den öppna kategorin får du inte flyga på platser där det kan förväntas att det finns människor. Om du ska flyga i ett tätt befolkat område där det kan förväntas att det finns människor, måste du ha en STS-01-tillstånd oavsett din drönars vikt.
EU definierar dock specifika avståndskrav till byggnader för drönare av viss vikt. Legacy-droner (droner utan C-märke) med en vikt mellan 2 kg och 25 kg eller C3-märkta drönare måste hålla sig 150 meter från byggnader och befolkningsområden.
Orientering på zonkarta
Du bör alltid kontrollera zonkartan innan varje flygning för att säkerställa att du flyger i ett tillåtet område. Kartan visar de flesta element från lagstiftningen.
Se zonkartan här.
Avstånd till flygplatser
Det rekommenderas att du orienterar dig på en zonkarta innan varje flygning för att se om det finns flygplatser eller helikopterlandningsplatser som du inte var medveten om.
Offentligt godkända flygplatser och militära flygplatser
Särskild hänsyn ska tas till andra luftfartyg i luftrummet. Därför måste du hålla 5 km avstånd till flygplatser (offentligt godkända flygplatser) och 8 km avstånd till militära flygplatser (militära flygstationer).
Om du vill flyga inom 2 km från flygplatser (offentliga och militära) krävs det att du har ett kompetenscertifikat och begränsar din flyghöjd.
Läkarhelikopterlandningsplatser (HEMS)
Dessutom måste du hålla 2 km avstånd till läkarhelikopterlandningsplatser.
Om du vill flyga inom 1 km från läkarhelikopterlandningsplatser krävs det att du har ett kompetenscertifikat och begränsar din flyghöjd.
Avstånd till vägar och järnvägar
Jernbaner
Du får inte flyga närmare än 15 meter horisontellt från järnvägar och spårvägar, om du inte har fått tillstånd från ansvarig infrastrukturadministratör eller Transportstyrelsen.
Vägar
Du får flyga över allmänna vägar och även stanna över vägen med din drönare om den lokala hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre.
Om den allmänna vägen har en hastighetsbegränsning över 70 km/h får du endast korsa vägen på det kortaste sättet när det inte finns någon trafik. Du får inte stanna med din drönare.
Denna regel är till för att säkerställa att drönare inte stör trafiken eller störtar ner i fordon med hög hastighet och orsakar skador.
Kom ihåg att det är den lokala hastighetsbegränsningen för allmänna vägar som gäller och inte vägtypen.
Avstånd till säkerhetskritiska områden
Det finns specifika byggnader och områden som du måste hålla avstånd till av säkerhetskritiska skäl.
Du måste hålla 150 meters horisontellt avstånd från diplomatiska representationer (ambassader), kategori 3-företag (elverk och liknande) eller företag som bedöms behöva skydd, polisens egendomar och kriminalvårdens institutioner (fängelser).
Om du vill flyga i något av dessa områden måste du ha tillstånd från Transportstyrelsen och ett kompetenscertifikat.
Dock kan ägaren eller förvaltaren av området genomföra egna drönarflygningar utan att söka tillstånd.
Avstånd till militära områden och fordon
Försvaret i Danmark har både områden och fordon som måste hållas avstånd till.
Områden
Du måste hålla 1000 meters horisontellt avstånd från militära områden, inklusive skjutfält och andra övningsområden, samt tillfälliga militära områden. Om området ligger i ett befolkat område är avståndet endast 300 meter till dessa.
Fordon
Du måste hålla 1000 meters horisontellt avstånd från militära luftfartyg och markerade militära kolonner. Om fordonet dock ligger vid en civil hamn behöver du endast hålla 300 meters avstånd.
Du kan närma dig dessa områden genom att ha ett kompetenscertifikat och ha erhållit tillstånd från Försvarets Kommando.
Avstånd till insatsplatser
Du ska hålla minst 1000 meters avstånd till insatsplatser eller olycksplatser.
Polisen och räddningstjänsten använder drönare själva i sina insatser, så din flygning kan störa och till och med hindra deras räddningsaktioner.
Du kan dock flyga över en insatsplats om du kan bevisa att du hade en beställd uppgift i området innan insatsplatsen etablerades med din drönare - så länge det inte stör insatsen eller om du redan påbörjat drönarflygningen innan insatsplatsen skapades.
Avstånd till Natura2000-områden
Du får inte flyga över områden som är särskilt känsliga naturområden, Natura2000-områden, danska fågelskyddsområden och habitatområden.
I Danmark finns det särskilt känsliga naturområden där du inte får flyga med din drönare eftersom det kan störa häckande djur, vanligtvis fåglar. Vissa områden har perioder då det är förbjudet att flyga med drönare medan andra är permanent stängda för drönarflygning under hela året.
Du kan ansöka om tillstånd att flyga över dessa områden hos Trafikstyrelsen, som efter samråd med Naturstyrelsen kommer att bedöma om din flygning kan störa djurlivet i området vid den aktuella tiden på året.
Det är dock tillåtet att flyga över alla känsliga naturområden utan tillstånd under nödvändiga uppgifter som tillsyn, underhåll, offentliga övervakningsaktiviteter och kontroller av anläggningar, fastigheter, skogsbruk, jordbruk och djurhållning.
Orientering i luftrummet
När din drönare flyger i luften måste du vara medveten om att du delar luftrummet med andra luftfartyg, både bemannade och obemannade.
Eftersom drönare är mycket rörliga, vilar ett stort ansvar på drönarpiloternas axlar. Därför måste drönare alltid vika för annan lufttrafik.
Det är därför din plikt som drönarpilot att orientera dig i det omgivande luftrummet under hela flygningen för att säkerställa att din drönare inte kolliderar med eller stör flygplan, helikoptrar, segelflygplan och luftballonger med mera.
Djurhållning och djurflockar i inhägnad
Du får inte flyga din drönare över djur eller djurflockar i inhägnader utan ägarens tillstånd.
Det är tillåtet att genomföra flygningen om du har fått ägarens samtycke eller om din drönarflygning sker i samband med myndighetens eller markägarens utförande av nödvändiga uppgifter som tillsyn, underhåll, offentliga övervakningsaktiviteter och kontroller av anläggningar, fastigheter, skogsbruk, jordbruk och djurhållning.
Kom ihåg att det endast är djuren du inte får flyga över och inte inhägnaden runt dem.
Samma gäller om du stöter på en flock vilda fåglar eller en grupp djur i det fria. Dessa får du heller inte flyga över.
Du behöver inte tillstånd om du flyger över djuren i minst 100 meters höjd med en hastighet på minst 5 m/s på väg till din dröns destination.
Områden med adgångskontroll
Droneoperationer på områden där tillträde endast är tillåtet med adgångskontroll får endast utföras i samband med uppgifter för ägaren eller den ansvariga för området.
Detta bör vara i samband med övervakning eller underhåll av anläggningar eller fastigheter, såvida inte annat har avtalats med ägaren eller den ansvariga. Vi har skapat en bloggpost nedan där du kan läsa mer:
Loggbok
De flesta drönare idag loggar automatiskt alla flygningar som utförs med drönaren. Det finns krav på att du sparar dessa automatiska loggar i minst 5 år, och säkerställer att varje logg innehåller information om vilken fjärrpilot som utförde flygningen och pilotens certifikatnummer.
Om din drönare inte loggar automatiskt måste du se till att logga denna information antingen elektroniskt eller fysiskt:
- Datum och start- och sluttid för drönaroperationen.
- Vilken drönare som användes.
- Information om vilket område drönaren har flugit över eller rutt som drönaren har flugit.
- Maximal flyghöjd för operationen i förhållande till terrängen.
- Namn på fjärrpilot och eventuellt drönarcertifikat.
Om du är hobbyist och har en drönare under 250 gram eller flyger med en leksaksdrönare behöver du inte spara eller logga dina flygningar.
Vill du veta mer om att föra loggbok för drönare? Läs vår artikel via länken här:
Vanliga frågor
Var får jag flyga med drönare?
För att underlätta för dig att navigera var du kan och inte kan flyga, är droner.dk/zoner till stor hjälp. Kartan visar olika avståndskrav och områden markerade med färgkoder för att göra det lättare att förstå hur du ska flyga i olika zoner.
Läs mer här: https://dronestore.se/zoner
Vilket certifikat behöver jag för min drönare?
Vi har skapat en enkel guide som visar om du behöver certifikat, om du behöver registrera din drönare och om försäkring är nödvändig.
Prova drönarguiden här: https://dronestore.se/newsroom/se-vad-du-far-gora-med-din-dronare-ar-2024
Är det obligatoriskt med ansvarsförsäkring?
Ja. Från och med den 1 januari 2024 är det ett lagkrav att ha ansvarsförsäkring för sin drönare, oavsett om den väger över eller under 250 gram.
Leksaksdrönare kräver dock inte försäkring - De DJI-drönare vi säljer är inte leksaksdrönare.