Villkor för handel på Dronestore.se

Allmänna villkor

Nedanstående försäljnings- och leveransvillkor gäller för alla leveranser från Dronestore.se (ägt av Droner ApS). Hittar du inte svaret nedan, är du välkommen att kontakta oss.

Genom att beställa varor på Dronestore.se accepterar du nedanstående avtalsvillkor. Om du handlar affärsmässigt, bör du vara uppmärksam på B2B-villkoren nedan. Du kan alltid hitta de gällande villkoren på denna sida. Dessutom hänvisas till svensk rätts allmänna köpe- och avtalsrättsliga regler, inklusive regler om konsumentköp.

Priser och särskilda erbjudanden

Alla priser är i svenska kronor inklusive moms och avgifter.

Leveranskostnaderna debiteras per försändelse och kan variera beroende på antal varor, varutyp, vikt och volym. Leveranskostnaderna beräknas och framgår innan köpet genomförs.

Vid köp över 1000 SEK är leveransen gratis. Detta framgår alltid av hemsidan.

OBS: Detta gäller inte serviceordrar eller serviceärenden.

Det tas alltid förbehåll för skrivfel, slutsålda varor, prisändringar från leverantörer samt ändringar i moms och avgifter.

Prisgaranti

Hos Dronestore.se kan du få prisgaranti mot det lägsta priset – både på nätet och i fysiska butiker.

Villkor för prisgaranti:

  • Gäller endast varor från svenskägda webbutiker och fysiska butiker som har produkten i lager.
  • Gäller inte kö-erbjudanden, utställningsmodeller, demovaror, restpartier och liknande.
  • Gäller inte montering och service.
  • Kan inte kombineras med andra rabatter.

OBS: Det är inte möjligt att få återbetalt prisskillnaden efter att en handel genomförts.

Avstämning av lagerhållning

När du handlar på Dronestore.se, avstämms lagersaldot när produkten läggs i varukorgen. Därifrån är produkten reserverad för dig den närmaste halvtimmen. Om betalningen inte görs inom detta tidsintervall stängs ordern, varpå varorna sätts tillbaka i lagersystemet.

Vi strävar alltid efter att visa korrekt lagersaldo, men i vissa fall kan det förekomma avvikelser mellan visat lagersaldo och faktiskt lagersaldo. Detta sker dock sällan.

Droner ApS förbehåller sig rätten att annullera order eller delar av beställda order om det visar sig att produkten utgått hos tillverkaren och Droner ApS inte har debiterat betalningen för ordern. I dessa sällsynta fall kontaktar vi dig så snart vi får informationen från tillverkaren.

Betalning

Det går att betala med följande nordiskt utfärdade betalkort: Dankort, VISA/Dankort, VISA, Eurocard/MasterCard och Visa Electron. För närvarande tas ingen kortavgift på hemsidan.

Pengarna reserveras på ditt konto i samband med att ordern läggs på Dronestore.se. Vi drar dock först pengarna från ditt konto när varorna skickas till den önskade leveransadressen. Vid delleveranser debiteras endast det belopp som motsvarar den faktiska leveransen. Om det visar sig att vi inte kan leverera hela eller delar av din order, betalar du endast för den faktiska leveransen. Fakturan skickas via e-post. Fakturan innehåller inga känsliga uppgifter, men det kommer alltid att framgå att varorna betalats med Dankort / kreditkort och av vem.

Det är möjligt att få fakturan skickad och betala via banköverföring – observera att ordern först skickas efter att betalningen registrerats hos Dronestore.se, om inte annat överenskommits.

Säkerhet vid betalning av köp

Vi använder kryptering, så dina uppgifter är skyddade mot tredje part. Vi kan aldrig ta ut mer än det belopp du har accepterat vid din beställning. Rättsligt är du ställd så att du kan få pengarna tillbaka om:

  • Varorna inte levereras.
  • Du använder din ångerrätt – se avsnittet nedan.
  • Det dras pengar från ditt konto utan din förhandsaccept.

Leverans

Vid beställning skickas ordern inom 1-2 arbetsdagar. Undantaget är varor där det anges att det är en beställningsvara med längre leveranstid. Normal leveranstid till adresser i Sverige är 1-2 arbetsdagar efter orderavsändning. Alla varor skickas med GLS. Alla varor levereras så länge lagret räcker. Rättidig leverans förutsätter att GLS håller leveransavtalet på 1-2 arbetsdagar. Om det uppstår förseningar hos GLS kommer detta motsvarande försena leveransen i förhållande till önskat leveransdatum.

Porto och frakt

Vi strävar efter att kunna leverera våra produkter till våra kunder inom 1-2 arbetsdagar. Alla våra leveranser sker via vårt ordersystem och sker automatiskt. Vi erbjuder gratis frakt på Dronestore.se om du köper för över 1000 SEK till adresser i Sverige, annars debiteras en fraktavgift på 39,00 SEK för leverans till leveransställen och 59 SEK för hemleverans till adresser i Sverige samt företagsadresser. Fraktpriser till utlandet kan variera. Alla beställningar gjorda före 15.00 skickas samma dag. Detta gäller både företags- och privatadresser. Vi skickar med GLS till Sverige, Norge och Danmark och använder PostNord/GLS till Grönland, Island och Färöarna.

OBS: Gratis frakt gäller inte serviceorder eller serviceärenden.

Ångerrätt och retur

Enligt konsumentköplagen har du 14 dagars ångerrätt efter mottagandet av varan. Vid ångerrätt ska varan vara i väsentligt samma skick som vid mottagandet och varan ska returneras i originalförpackning. Om ovanstående inte efterlevs kommer vi att göra en bedömning om varan har tappat värde. Om så är fallet kommer detta att avräknas från returbeloppet.

Vill du utöva ångerrätten ska du till näringsidkaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev som skickas per post eller e-post). Du kan använda detta standardformulär för att utöva ångerrätten, men det är inget krav: Ångerblankett

Vid returer på grund av ångerrätt betalar kunden själv för frakten.

Ångerrätten upphör automatiskt vid aktivering av drönaren eller utrustningen.

Ingen ångerrätt för virtuella och/eller onlineprodukter/kurser och försäkringar som DJI Care Refresh, Shield mm.

Varor som är specialanpassade efter dina specifikationer och/eller inställningar. Dessa måste beställas och tillverkas hos vår leverantör speciellt för dig. På dessa varor finns ingen ångerrätt på grund av den höga specialiseringen till dina krav som kan göra utrustningen oanvändbar för andra.

 

Ej hämtade paket

Det avdras 99 kr för paket som kommer tillbaka till oss om de inte hämtas ut på ett GLS-paketombud eller om mottagandet har nekats. Detta gäller frakten tillbaka till oss genom GLS-paketscentral. Om paketet ska skickas igen avdras inte 99 kr, men man betalar för en ny frakt.

Förlängd returpolicy i december månad

För alla varor som köps i december månad gäller förlängd returpolicy till den 14 januari.

Fel i paketet

Om innehållet i paketet inte stämmer med den bifogade fakturan ska du reklamera inom rimlig tid. Annars förloras rätten att göra invändningar mot bristfällig eller felaktig leverans.

Manualer

Manualerna till produkterna på Dronestore.se är vanligtvis på engelska. Det är dock inte alltid att manualer medföljer, var de kan hittas online. Detta är inget som vi kan garantera eftersom det inte är Dronestore.se som producerar produkterna i webbshopen.

DJI Care, Shield och andra produktförsäkringar

Vid köp av DJIs försäkringar såsom DJI Care Refresh, DJI Enterprise Care eller andra produktförsäkringar bör det noteras att dessa måste aktiveras antingen via appen vid aktivering eller via deras aktiveringssida innan de är aktiva. Det går inte att använda ordningen i efterhand om försäkringen inte är bunden till utrustningen i tid.

Erbjudanden

Kundservice kan hjälpa dig att skräddarsy en leveransservice som passar dig. Du är välkommen med frågor, ris och ros samt diverse förfrågningar.

Vi önskar att du ska vara nöjd med oss och våra produkter. Vi arbetar för långvariga kundrelationer.

Detsamma gäller för grossistbeställningar och större mängder – kontakta oss gärna för ett icke-bindande erbjudande.

Alla erbjudanden som ges är bindande för säljaren i 14 dagar.

Reklamation

Du har 3 års reklamationsrätt från mottagandet av varan. Du måste dock reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt en brist. Köplagens regler om fel kan tillämpas. Reklamationsrätten innebär att du kan klaga på fel och brister som visar sig upp till 3 år efter att du mottagit varan.

Reklamationsrätten upphör om felet är orsakat av köparen, exempelvis som följd av felaktig eller icke auktoriserad reparation eller användning. Reklamation kan ske genom kontakt med Dronestore.se, där särskilt utbildad personal är redo att hjälpa till med att avhjälpa fel och brister. Du ansvarar för backup av allt befintligt material på inlämnade produkter.

Om personalen inte kan avhjälpa felet, skickas varan till reparation hos tillverkaren på en extern verkstad i Nederländerna. Där kan de reparera eller byta ut de skadade delarna så att du alltid kan förvänta dig att få tillbaka en motsvarande fungerande enhet. På utvalda produkter kan du, medan ditt produkt är på reparation, låna en låneprodukt.

Om du på eget initiativ vidtar åtgärder för att åtgärda ett fel återbetalar Droner ApS inte dessa utgifter och din reklamationsrätt kan dessutom bortfalla.

Om vi mottar en sådan vara i retur där fel eller defekt, definierad enligt felbeskrivningen, inte är gällande, kommer varan att returneras till kunden inklusive en avgift för vår använda tid för testning, felsökning och hantering av ärendet samt fraktkostnader. Vår avgift är 299 SEK enligt vår normala undersökningsavgift.

Vid reklamation på produkter för leverans utanför Sverige täcks inte frakt och porto. Det är därför upp till kunden själv att täcka eventuella fraktkostnader i samband med leveranser till andra länder än Sverige.

 

Skador som inte täcks av reklamation

  • Krasch eller brandskador orsakade av icke-produktionsfel, inklusive, men inte begränsat till, pilotfel.
  • Skador orsakade av icke auktoriserad modifiering, demontering eller öppning av skalet som inte är i enlighet med officiella instruktioner eller manualer, inklusive tredjepartsdelar eller utrustning.
  • Skador orsakade av felaktig installation, felaktig användning eller drift som inte är i enlighet med officiella instruktioner eller manualer samt programvara som inte rekommenderas av DJI.
  • Skador orsakade av en icke auktoriserad tjänsteleverantör.
  • Skador orsakade av icke auktoriserad ändring av kretsar och felaktig matchning eller missbruk av batteriet och laddaren.
  • Skador orsakade av flygningar som inte följde rekommendationerna i instruktionsmanualen.

Garanti på batterier och livslängd

Observera: Enligt tillverkarnas garanti för batterier kan det förväntas att batterier har normal drift under 12 månader eller upp till 200 laddningscykler. Efter denna period kan livslängden påverkas av användningen och förvaringen, och man måste förvänta sig en viss försämring av batterierna. Utbyte av batterier sker endast om prestandan är sämre än vad som rimligen kan förväntas.

Transportskador

När du tar emot dina varor bör du kontrollera om det finns några synliga skador. Om emballaget är skadat eller har andra synliga tecken på defekt, ska du kvittera fraktbrevet – med förbehåll för eventuella skador på innehållet. Du kan också neka att ta emot varan. Kontakta kundservice och meddela att du har avvisat varan. Alla transportskador måste anmälas inom 2 arbetsdagar.

Så hanterar du en defekt vara

Om du vill reklamera via Dronestore.se's kundservice är det enklast och snabbast att gå in på vår verkstadsflik och skapa ett RMA-ärende för varan.

Här ska du alltid ange ordernummer, produkttyp och en kort beskrivning av felet.

Läs mer om ångerrätt och reklamation här

Reparationsvillkor och Serviceärenden

Vid inlämning av service och/eller reparationsärenden till Dronestore.se, måste följande överenskommelser följas:

  • Endast bifoga defekta och skadade delar.
  • Bifoga alltid reparationsblanketten som kan skrivas ut efter att ett serviceärende har skapats.
  • Bifoga inte extra tillbehör, såsom batterier, väska, propellrar, fjärrkontroll, kablar - om inte dessa är defekta.
  • Bifoga inte vätske-/vattenskadade drönare eller tillbehör, då dessa alltid avvisas. Varken DJI eller Dronestore.se kan stå för reparationer av vätske-/vattenskadade drönare eller tillbehör eftersom säkerheten efter reparation inte kan garanteras.
  • Observera att det inte är möjligt att få tillbaka defekta och/eller gamla reservdelar efter slutförd reparation hos Dronestore.se eller hos DJI.

Undersökningsavgift

  • Genom att skapa ett RMA-ärende och samtidigt skicka ditt produkt till Dronestore.se 
    verkstad, accepterar du att en undersökningsavgift på 199 SEK inkl. moms kan påföras.*

Undersökningsavgiften påförs endast om det visar sig att det inte finns några fel på produkten eller de produkter som skickats in, om produkten överskrider reklamationsperioden, eller om produkten inte är köpt hos Dronestore.se.

Exempel:

  • En undersökningsavgift påförs om en produkt lämnas in som reklamation utan att det finns fel på produkten, eller om felet beror på konsumenten.
  • En undersökningsavgift påförs om konsumenten anser att det finns fel på produkten, men felet beror på bristande uppdatering, kalibrering eller liknande.
  • En undersökningsavgift påförs om produkten inte är köpt hos Dronestore.se. Det är kundens ansvar att alla bifogade och medskickade delar beskrivs så exakt som möjligt. Dronestore.se ansvarar inte för förlorade eller saknade delar om dessa inte beskrivs i ärendet (dessa delar kommer också att kontrolleras vid mottagandet av ärendet).

Vid bristande skapande av RMA-ärende via verkstadsfliken på Dronestore.se innan ett ärende skickas till vårt Service Center, påförs en skapelse- och administrationsavgift på 49 SEK inkl. moms.

Företagskunder - B2B

Ingen returrätt på varor sålda till företagskunder.

Reklamation och Fel

Vid leverans ska köparen omedelbart genomföra en sådan undersökning av det sålda som god affärspraxis kräver. Om köparen vill göra gällande ett fel, ska köparen omedelbart meddela säljaren. Om köparen har upptäckt eller borde ha upptäckt felet och inte reklamerar som angivet, kan köparen inte senare göra felet gällande. Säljaren kan fritt välja att åtgärda felet eller genomföra omleverans. Om säljaren begär det, ska köparen omedelbart efter reklamationen, på köparens bekostnad och risk, returnera den angivna defekta varan till säljaren i originalförpackning. Säljaren förbehåller sig rätten att endast ta emot den angivna defekta delen.

Reklamationer på fel och skador orsakade i kommersiella sammanhang accepteras inte.

Företagskunder har 1 års reklamationsrätt från inköpsdatum.

Förbehåll för priser och orderbekräftelse

Vi förbehåller oss rätten att annullera en handel om felaktiga priser har angivits på webbplatsen, då dessa beräknas automatiskt.

E-posten som mottas efter att en order har genomförts är endast en kopia av kundvagnen och inte Dronestore.se godkännande av att handeln genomförs.

Ett avtal om köp ingås först när Dronestore.se bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit bekräftelse på kjöbet från Dronestore.se per e-post.

 

Immateriella rättigheter

Varje leverans av produkter sker med respekt för de aktuella producentens immateriella rättigheter och säljaren är utan ansvar av något slag för köparens handlingar i strid med dessa rättigheter.

Ansvarsbegränsning

Ett ersättningskrav gentemot säljaren kan inte överstiga fakturabeloppet för den sålda varan, i den mån annat inte följer av svensk rätts tvingande regler om produktansvar. Säljaren frånsäger sig allt ansvar för förlorad datamateriel. Detta gäller även vid inlämning av produkter för reparation. Köparen har ansvaret för säkerhetskopiering av allt befintligt material på inlämnade produkter.

Dronestore.se kan på inget sätt hållas ansvarig för eventuella direkta/indirekta förluster, förlorad arbetsförtjänst, driftstopp, installationskostnader, förlorad försäljning, följdskador m.m. Dronestore.se tar inget ansvar som följd av Dina rättsförhållanden gentemot tredje man.

Äganderättsförbehåll

Säljaren förbehåller sig äganderätten till levererade varor tills hela köpesumman inklusive leveranskostnader samt eventuella räntor och kostnader är betalda fullt ut. Köparen förbinder sig att hålla leveransen försäkrad och skadefri tills hela köpesumman är erlagd.

Personuppgifter

Vi lagrar endast de uppgifter som är nödvändiga för att genomföra din beställning - inklusive e-post och varudata som rör dig. Alla kunduppgifter och information om beställningar behandlas strikt konfidentiellt och kommer aldrig att lämnas ut till tredje part. Enligt svensk lag sparas uppgifterna i fem år.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer din e-postadress att användas i samband med vår marknadsföring. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet genom att klicka på avregistrera i e-postmeddelandet eller genom att kontakta kundservice, och dina uppgifter kommer därefter att raderas.

Dronestore.se ägs av Droner ApS
Organisationsnummer: DK36022752
Rentemestervej 67D
2400 Köpenhamn NV
Danmark

Cookies

På Dronestore.se använder vi Google Analytics. När du besöker Dronestore.se kommer därför en cookie att lagras på din dator som samlar in information om användarbeteendet på vår webbplats. Detta inkluderar vilka källor besökarna kommer från, antalet besökare med mera. Vi använder endast Google Analytics för att få insikt i användarnas preferenser och därmed öka användarvänligheten på vår webbshop. Google Analytics tillåter inte insamling av personliga uppgifter som namn, e-postadress m.m. Om du vill veta mer om hur Google använder den information de samlar in, kan du läsa mer i Googles sekretesspolicy här.

PriceRunner Köpgaranti

Ditt köp hos oss omfattas helt gratis av PriceRunner Köpgaranti. Det säkerställer dig upp till 50 000 kronor om ett problem skulle uppstå i samband med ditt köp. För att omfattas av Köpgarantin måste du bara vara registrerad medlem på PriceRunner.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och har besökt oss via dem, behöver du bara skapa ett konto på PriceRunner. Då omfattas ditt köp av köparskyddet. Din trygghet med PriceRunner Köpgaranti

Om du vill att ditt köp ska täckas av Köpgarantin, måste din beställning vara adresserad till dig som privatperson. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är skadad, om en vara saknas vid leverans, om leverans av varan uteblir eller om varan är felaktig eller defekt.

Du får endast ersättning för den direkta ekonomiska skadan du har lidit, anskaffningskostnader och fraktutgifter. PriceRunner Köpgaranti inkluderar alltså inte ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeförluster eller uteblivna intäkter.

För de slutliga villkoren och en översikt över kategorier som inte omfattas av garantin, besök PriceRunner.